A nyelvtanulás 3 legnagyobb akadálya

"jóhatudod" kategóriában

Szeretek más nyelvtanulókról (többnyire 5-6 nyelven beszélő poliglottokról) videókat nézni, hogy ellessek tőlük egy-két jó trükköt. De hiába, mert mindegyikük ugyanazt mondja: számukra ez hobbi és kikapcsolódás. 

1. Az unalmas tananyag


Egyszer befizettem egy online órára külföldi némettanárhoz, aki úgy hirdette magát, hogy anyanyelvi szinten beszéli a németet, és ezer éve tanít jogtiszta anyagokból. Ó, mondom, van gyakorlata, becsületes, kedvesen mosolyog a fotón, biztos egy jófej tanár lesz. És aztán jött az, amire nem számítottam. Nem csak, hogy egy sötét kuckóból tanított, ami egyáltalán nem volt kellemes látvány, de a jogtiszta tananyag alatt egy ezer éves, hihetetlenül unalmas online tananyagot indított el, ami rövid videókból állt. Úgy emlékszem, egy Wartburg mellett állva ismerkedő fiatalok párbeszédével kezdődött. Az elsőt megcsináltam, de annyira könnyű volt, hogy mondtam neki, hogy ezt hagyjuk, és inkább csak beszélgessünk. De nem engedett. Még fél órán át hallgattam, kattintgattam, ő pedig közben megválaszolta az ismerősei üzeneteit telefonon…

Mire figyelj, amikor a tanulnivalódat kiválasztod? Legyen érdekes, és legyen a szintednek megfelelő. Sőt. Még jobb, ha van benne egy kis kihívás. Mozgassa meg az agyadat! Ha nem érdekel az, amiről olvasol, vagy amit hallgatsz, akkor menekülj onnan! Gyorsan!!! :)



2. A stressz


Mindenkivel előfordul, hogy a rohanós napjába a terv szerint meg kellene csinálnia az angol házit, ezért szorít neki időt. Én már sajnos ételt is égettem le amiatt, hogy főzés közben hallgattam a podcastot, amivel kisétáltam a kertbe. Nagy baj nem lett, de egy fontos dologra jól felhívta a figyelmemet: a multitasking nem vezet semmi jóra. Ahogy a legújabb szlogenek mondják: a lassú az új gyors. 

Figyeld meg, hogy te hol és mikor tudsz békésen tanulni? És egyáltalán. Mennyire befolyásolja a napodat, ha egyszerre csak dologgal törődsz?

Az apró stressz források kiiktatása csodákra képes.


3. A negatív önmonológ


Néha egy-egy tanulómból feltör, hogy valójában – de tényleg, úgy mélyről jövően - mit gondolnak magukról. A „nem vagyok elég jó, nem is haladok, nem tudok semmit” után megállíthatatlanul ömlik az önkritika. Mi is ezzel a baj? Nyelvtanulási szempontból tulajdonképpen semmi, ha mindezt angolul mondja. De aki diktálja magának a rossz érzéseket, és ezzel tömi a saját fejét, annak hogyan is lenne sikerélménye? Hiszen a „nem tudok semmit” mindig kiütéssel győz. Aki pedig elhatározta, hogy ezt mondogatja magának, annak képtelenség segíteni. Ő viszont sokat tehet azzal, ha jobban megválogatja a szavait és őszintén beismeri, hogy valójában mennyi mindent tud.


Te szoktál a nyelvtanulásról másokkal beszélgetni? Mit szoktál mondani, hogy haladsz?

Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.

OK!